Menopauza: promjene, simptomi i savjeti

Menopauza

Menopauza je prirodno i neizbježno razdoblje u životu svake žene, a označava kraj fizioloških menstrualnih krvarenja i završetak reproduktivne sposobnosti. U većine žena javljaju se neke promjene i simptomi koji su karakteristični za to razdoblje, a u ovom blogu pišemo o promjenama koje možete očekivati i odgovore na najčešća pitanja vezana za menopauzu.

Menopauza nastupa oko 50. godine života, dijagnoza se može postaviti tek ako je prošlo najmanje 12 mjeseci od posljednje menstruacije. Ona je genetski predodređena, ne ovisi o broju trudnoća i porođaja, dojenju, korištenju hormonske kontracepcije, socioekonomskom stanju, rasi, edukaciji, visini, težini, kao ni dobi prve menstruacije, a kod žena koje puše nastupa otprilike dvije godine ranije.

Kako prepoznati ulazak u menopauzu?

U razdoblju prije menopauze, pojavljuju se neki simptomi i promjene na tijelu. Menstrualni ciklusi postat će neredoviti, a krvarenja nepravilna. To je znak opadanja funkcije jajnika i sasvim je normalna pojava.

Uz to, neki od simptoma koje ćete moći primijetiti su:

• osjećaj umora i iscrpljenosti
  • napadaji vrućine (valunzi)
  • promjene raspoloženja
  • noćno znojenje
  • poteškoće sa spavanjem
  • smanjena seksualna želja (libido)
  • dobivanje na tjelesnoj težini
  • glavobolje i vrtoglavice
  • problemi s mokraćnim sustavom
  • vaginalna suhoća
  • promjene na koži i kosi
  • problemi s pamćenjem
  • bolovi u zglobovima i mišićima i dr.

Savjeti za ublažavanje simptoma

Većinu simptoma, moguće je ublažiti već samom promjenom životnog stila. Pravilan izbor namirnica, dodaci prehrani i ciljano vježbanje mogu pomoći u regulaciji hormonske neravnoteže, a time i ublažavanju simptoma menopauze. Simptomi su međusobno povezani pa se tako ublažavanjem jednog simptoma olakšavaju i ostali.

10 savjeta za poboljšanje kvalitete života za vrijeme i poslije menopauze:

• izbjegavajte alkohol, pušenje i stresne situacije
  • svakodnevno jedite hranu bogatu kalcijem i vitaminom D (proizvodi poput mlijeka, jogurta, sira, zeleno lisnato povrće, kelj, špinat, zelje, riba, jaja, ulje bakalara)
  • smanjite rafinirane šećere i prerađenu hranu, a povećajte unos voća i povrća
  • povećajte unos hrane s velikim udjelom fitoestrogena (soja, sojino mlijeko, tofu, batat, sjemenke lana)
  • konzumirajte hranu bogate proteinima (namirnice bogate proteinima uključuju meso, svježu ribu dva do tri puta tjedno, sirutku, jaja, mahunarke, orašaste plodove)
  • nemojte preskakati obroke, radije jedite češće manje obroke
  • uzimajte suplemente (magnezij, vitamin C, vitamin E)
  • pijte dovoljno vode  (8 do 12 čaša vode dnevno)
  • održavajte normalnu tjelesnu težinu,
  • vježbajte redovito, kako bi smanjili rizik od razvoja bolesti srca i ojačali kosti, vježbanje općenito poboljšava fizičko i psihičko zdravlje i opću kvalitetu života, a posebice kod žena u menopauzi što pokazuju brojne studije.

Uz pridržavnje ovih savjeta, simptomi menopauze najbolje se kontroliraju primjenom hormonskog nadomjesnog liječenja, odnosno estrogena ili estrogena i progesterona. Potrebno je naglasiti kako nisu sve žene kandidati za hormonsku terapiju, s obzirom da ona sa sobom nosi određene rizike, zato će vas tome najbolje savjetovati liječnik nakon uzimanja vaših zdravstvenih podataka, pretraga i kliničkog pregleda.

Menopauza nije razlog za prestanak posjećivanja ginekologa, a svaki simptom ili promjena ne mora nužno biti povezana s menopauzom. Možete se konzultirati oko hormonskog nadomjesnog liječenja, a potrebno je obratiti mu se i za svako krvarenje nakon menopauze.  Uzroci krvarenja obično su dobroćudne naravi, ali u pozadini mogu biti i zloćudna stanja poput karcinoma vrata maternice ili karcinoma endometrija, stoga se takve bolesti uvijek trebaju isključiti. Pretjerano lupanje srca, izražena depresija, česte promjene u količini i kvaliteti stolice, izražena zaboravljivost te kroničan osjećaj iscrpljenosti ili za bilo kakav drugi zdravstveni problem ili simptom najbolje je obratiti se liječniku.